Spisanie.to header-object

facebook facebook facebook
Регистрация Вход
Потребителско име
Парола
Запомни ме
Влезте чрез:
Всички полета са задължителни

Сватбената церемония при хиндуистите

  23 Юли 2014 2512 видяна
(4 гласа)

Хиндуистите използват думата „виваха" за назоваване на сватбената церемония. Тя се провежда изцяло или отчасти на санскрит, тъй като санскрит е езикът на всички хиндуистки свещени ритуали и церемонии още от древността.

Сватбата е голямо събитие в живота на индиеца дори до наши дни и приготовленията за нея започват много преди самата церемония, а самата сватба продължава с дни.

Първата церемония се извършва още преди официалната сватба. Нарича се „Жълто писмо" (Peeli Chitthi). Това е първото обявяване на брака - писмо, което се изпраша от семейството на булката до това на младоженеца. С писмото се започва неформалната кореспонденция между фамилиите. След като дата на събитието е внимателно избрана от Пандит (най-близкият еквивалент за Пандит в случая е хинду свещеник), уважаемите членове на семейството са поканени на сватбата и от тях се изисква да потвърдят присъствието си. Разбира се, изборът на дата се съобразява и със „сватбения сезон" в Индия, който започва към края на октомври и продължава до декември или началото на другата календарна година.

Както и самото име предполага - писмото е жълто или червено на цвят, или този на халди (куркума) - символ на щастието на бъдещата булка. За разлика от преди, в днешно време сватбена картичка придружава жълтото писмо.

Мама Джи (чичото на булката) също получава специална покана. Няколко дни преди сватбата майката на булката посещава дома на брат си. Той трябва да даде бхаат, подаръци, на булката. Най-често тези подаръци са дрехи и бижута - гривни за крака и обеци за носа.

Процесиите и ритуалите варират в зависимост от региона, от който са младоженците. Въпреки това, има важни ритуали, които са общи за всички хинду - Канядаан, Паниграхана и Шаптапади, което най-общо е предаване на булката на младоженеца от баща й, Паниграхана и Шаптапади - младоженците се държат за ръка в близост до свещения огън на Агни (богът свидетел на брачната церемония). Така те обявяват съюза си и трябва да направят седем крачки, като с всяко пристъпване те си дават обет. Последната крачка обаче се прави след церемонията, в кухнята на дома на булката, където всъщност ритуалът Канядаан е започнал.

В Индия, където повечето хора спазват законите на традицията, никой брачен ритуал не се счита за обвързващ и завършен, ако седемте клетви не са направени и от двамата младоженци заедно.

В основата си, хиндуистката сватба е древен ведически ритуал, с главен свидетел Агни и се извършва непременно в присъствието на семейството и приятели.

Традиционните текстове определят общо осем вида брак:

- Брахма брак - смята се за „най-уместния" съюз, при който бащата избира за дъщеря си образован мъж, а съюзът им е подкрепян и от двете фамилии. Двете семейства се срещат, булката се облича в традиционно облекло и се изпълнява церемония по предписанията на класическите текстове, Ведите. В днешно време това е най-широко разпространеният тип съюз.

- Даива - при него бащата предава булката, обкичена с накити на човека, който извършва ритуала, като „жертвен дан". Този вид брак се е изпълнявал в древността, по времето, когато публичните ритуали все още са се извършвали.

- Арша - младоженецът подарява крава или бик на бъдещия си тъст, и в замяна получава булката. Той дава обет, че ще изпълнява задълженията си към съпругата си и към бъдещото им семейство.

- Праджапатя - двойката си разменя обети на санскрит и се изпълняват мантри. Той е сходен с церемонията при днешния граждански брак.

Тези типове съюз се определят като прашастра - „правилни, подходящи ", според религиозния канон. Оставащите четири вида се определят като „неподходящи", или а-прашастра. Измежду тях, два са приемливи:

- Гандхарва - двойката се събира единствено водена от взаимната любов помежду им. Те консумират връзката си, но съжителстват без официална сватба преди това и не се извършват церемонии.

- Асура (от санскрит - демон) - младоженецът дава зестра на бащата на булката и той се съгласява доброволно да даде дъщеря си в замяна. Този тип съюз се определя като неподходящ, тъй като, според текстовете, „алчността е водещ фактор при избора, а не това, което е най-добро за булката".

Последните два типа брак са не само неподходящи, но и религиозно забранени. А децата от тях, ако има такива, са незаконни:

- Ракшаса (от санскрит - дявол) - младоженецът взима булката против волята й и тази на семейството й.

- Пайшача - младоженецът принуждава булката да бъде с него.

Облеклото на бъдещите съпрузи по време на церемонията също зависи от региона, от който са, и от общественото им положение. Мъжът най-често е облечен в дхоти (шалвари) и курта (традиционна дълга риза). Лицето му се покрива с воал, а на някои места на север се прави завеса от цветя (сехра) и той застава зад нея.

Булката най-често носи сари, или лехенга (дълга бродирана пола) и множество накити и шалове като допълнение към тях. Червеното се препоръчва като цвят на сватбеното облекло. Жените в южна, западна и източна Индия най-често избират сари за деня на голямото събитие, а на останалите места се носят по-скоро лехенга. Тя е богато украсена с бижута, а ръцете и краката й са изрисувани с махенди (къна).

След церемонията младоженката отива да живее в дома на младоженеца. Последният ритуал, който тя трябва да направи там е да се помоли за предците и боговете, закрилящи семейството на съпруга й, тя поднася ориз на бъдещото си семейство, а свекърва й оформя косите й на плитка.

Накрая майката сваля воала на булката, този път пред младоженеца, а булката коленичи в краката на свекърва си и с това поставя край на сватбената церемония.

И докато в Индия има множество ритуали, бележещи раждане и смърт, ритуалът на сватбата е най-важното и голямо събитие в живота на хиндуистките семейства.

И макар сватбата в Индия да протича по начин, различен от този, с който ние сме свикнали, тя навсякъде е начало на нов живот, възможност за двама души да се превърнат от партньори в сродни души.

Свързани статии
Коментари
Трябва да , за да може да публикувате коментар!

Четени

Коментирани